Всеки от нас идва с дара на музикалността. За да се развие този дар – трябва работа. Да се изучава инструмент, да се пее или и двете. А за да насърчаваме музикалните бебета, е добре да пеем и танцуваме с тях, да посещаваме заедно културни събития“, казва Елица Ткачова – музикален педагог, създател на формата „Концерт на възглавници и Пренатално пеене. Елица, която води музикални класове в Студио „Янтра“ препоръчва музиката на Петър Дънов за най-малките – тя развива качества и добродетели, освен това може да е целебна, докато хард рокът и метълът са с доказано лош ефект върху нервната система на децата.

ОВУЛАЦИОНЕН КАЛКУЛАТОР

  • Елица, какво дава музикалното образование на децата, още от най-ранна детска възраст? Можем ли да кажем, че е и път към духовното развитие на малките?

Срещите с музиката са нещо напълно естествено за малките. Те идват от свят на хармония, красота и музика и тук наша задача е да съхраним максимално техния потенциал. В този смисъл, наблюденията ми са, че по-скоро те ни развиват духовно, а не ние или поне е взаимнополезно.

  • На какво се дължи трансформиращата способност на ритъма?

Ритъмът е основен закон на вселената, той е заложен във всяко живо същество. Не бих го нарекла трансформиращ, а формиращ/структуриращ.

  • Вие работите и с по-големи деца, но разкажете какво се случва по време на музикалните занимания за бебета – от 0 до прохождане?

Още с първите групи родители и деца в тази най-ранна възраст, когато и аз прохождах в тази „професия”, имах много интересни случки с най-малките. Те ми говореха с очи, изпращаха ми телепатични съобщения, обратна връзка за това, което правим. Беше наистина прекрасно усещане. Те просто чувстват извън петте сетива музиката, виждат я дори в цветове. 

  • На какво ви учат децата?

Че ние сме духовни същества, за които е храна общуването чрез музиката и радостта.

  • Учените са доказали, че класическата музика има благотворно въздействие върху бременните и малките деца, но освен нея вие препоръчвате и български народни песни, които да пускаме на най-малките – кои са подходящи?

Подходящи са всички, които носят послание за радост и споделеност – за празниците на природата и хората. Ръченицата е осбено харесвана от децата.

  • Как им въздействат неравноделните ритми?

Тук е важно да споделя, че не е важно дали ритмите са неравноделни или не, а е важно да предаваме този уникален културен код, който носим ние българите. Да не го забравяме, защото е плод на хилядолетна музикална култура.

  • Какви са начините да насърчим музикалните бебета, които „танцуват“ и се радват на музиката?

Да пеем и тацуваме с тях, да посещаваме заедно културни събития.

  • Има ли риск да претоварим малките с музиката - да се превъзбудят или да се стремят да отговорят на очакванията ни за „танци“?

Има музика с доказано лош/деструктивен ефект върху нервната система на децата – хард рок и метъл. 

  • Споделяте, че сте преоткрили Учителя Петър Дънов  - с какво е специална неговата музика? Целебна ли е?

Това е духовна музика, която развива качества и добродетели. Специалното в нея е, че съчетава в абсолютна хармония слово/музика/движение. Някои от песните са силно концентрирана енергия, която може да е и целебна при определена настройка.

  • Кои негови произведения препоръчвате да пускаме на бебоците?

Паневритмия и някои от детските песни.

  • Учителя Петър Дънов казва: "Aко ни е зле, можем да вземем едно барабанче, на което да потупаме",  какво всъщност е въздействието на едно такова потупване върху човек и наистина ли барабанът е усилвател на положителни и лечебни вибрации?

Не съм срещала този цитат, но пеенето/гласът  е един от първите помощници на човека в случаите на нужда от повишаване на вибрациите. Аз самата така си помагам в моменти на енергиен срив.

Защо е важно да пускате музика на бебето?

  • Още от малки ни определят като музикални или не, и ние живеем с мисълта че нямаме чувство за ритъм, че нямаме талант, че не чуваме правилно или ще се изложим…това правилно ли е?

Това е стара концепция, всеки от нас идва с дара на музикалността. За да се развие този дар – трябва работа. Да се изучава инструмент, да се пее или и двете.

  • Даоистите казват, че всеки орган си има звук? Има ли практика, с която всеки може да си помогне сам в труден момент?

Да, може чрез изпяване/вокализиране на гласните звукове. Също и пеенето на ОМ хармонизира.

  • Вашата баба Радосвета Бояджиева е била впечатляваща - първата жена професионален диригент на оперно-симфонична музика в България и първата жена диригент в света, дирижирала „Девета симфония“ на Бетовен, какво научихте от нея за живота и за музиката?

Няма непостижими цели – въпрос на труд, труд и пак труд. Е, без талант – няма как да станеш най-добър. Но за него казваше, че е само 1 процент.

За нея
Елица Ткачова е музикален педагог, който от 12 години работи в областта на ранното музикално развитие. Майка е на 3 деца, по образование е ПР специалист. Произхожда от музикално семейство, от 4 годишна свири на цигулка, а от 6 на пиано. Освен класовете за родители и деца "Бебешка музика", е създател на формата "Концерти на възглавници" - класически концерти за деца и родители, "Учим заедно пиано" - групово изучаване на пиано и Пренатално пеене - практики за родители, които очакват своето дете. Елица води и редовни музикални класове в Студио „Янтра“ в кв. „Изгрев“ в София.

Интервю на Драгомира Сиракова