Здравейте, приятели! Представяме ви един българин, съпруг и баща, чийто бизнес е с мисия, насочена към децата. Той знае, че началото е трудно, но вярва в успеха. Благодарим му, че сподели с нас своята история по пътя към това предизвикателство. Без фанфари и излишни окраски главният герой в текста говори откровено, семпло и ясно. Приятно четене!

"Казвам се Васил Митевски и съм на 43 години. Завършил съм Физико-географския факултет на СУ, специалност „Хидрология”, но както често се случва, за съжаление, не успях да се реализирам по специалността. От осем години търгувам с дървени играчки, внос от Китай, с основен пазар България и Европа. Винаги съм вярвал, че играчката трябва да вдъхновява детето, както и да провокира въображението му.

Коя всъщност е добрата играчка?

Зададох си този въпрос едва когато ми се роди детенце – преди около две години. Отговорите започнаха да идват от само себе си, един след друг. На първо място, добрата играчка трябва да е безопасна, но и лека, да не е твърда, да не вдига много шум при игра и да позволява на детето да твори, като за предпочитане е при игра да не се спазват определени правила и да не се преследват конкретни цели. Вече знаех кое е най-важното за една добра играчка. Когато на изложение в Нюрнберг, където ежегодно имам щанд, видях фигурки от корк, силно се впечатлих. Обсъдих идеята си със съпругата ми Антоанета и тя ме подкрепи, като добави и още интересни възможности за бъдещото ми начинание. Нещо повече, даде ми и най-простичкия, но верен съвет и подход – да видим дали бебето ще ги хареса!

UK1 3323 16x9

Взехме мостри и ги дадохме на малката Мая

Оттогава корковите фигури станаха най-предпочитаните играчки за нашето дете. Решение за започване на производство на коркови играчки взех почти същия ден. Името на марката също дойде изневиделица – Corcodile (игра на думи, но и с идея за визуализиране на лого).

(Не)обикновен корк

Започнах да се запознавам със самия материал. Оказа се, че коркът покрива всички мои виждания за материал за добра играчка, а и много повече. Той не задържа влага и прах, а това го прави антиалергичен и антибактериален по естествен път. Не без значение се оказа и фактът, че добивът на материала е от кората на корков дъб – дървото продължава да живее и дори фотосинтезира по-интензивно. Като образование и начин на мислене съм тясно свързан с природата и този факт допълнително ми вдъхна кураж, че съм на прав път.

Проектът

Решението беше взето, концепцията започна да се избистря и предстоеше много работа по подготовката и изпълнението на самия проект. Най-важно беше да намеря добър производител в Португалия, където е и основното производство на корк. Започнах преговори с няколко фабрики, но те или бяха прекалено големи, или не изглеждаха достатъчно почтени в бизнеса си, а и никоя от тях нямаше опит в подобен тип производство. Все пак играчките от корк са нещо изключително ново и непознато. Така попаднах на фирма, собственост на българин. Уговорихме си среща и заминах за Португалия, за да се запознаем лично и да обсъдим детайлите. Този човек заедно със семейството си живее в Португалия от 30 години. Там купува земя и създава фабрика за производство основно на коркови тапи за вино. Изобретява и патентова някои подобрения и това го превръща в един от най-големите производители в света. Оказа се изключително земен и почтен човек, професионалист на световно ниво. Идеята ми му хареса, а и той обича да твори, да прави нещо ново и невиждано. Подкрепи ме, договорихме условията и започнахме да обменяме идеи за самите продукти.

Със собствени средства проектът не беше възможен, затова се наложи финансиране с банков кредит. Следваше проучване на необходимите лабораторни тестове за качество и безопасност, сертифициране на продукта, закупуване на баркодове и т.н., както и  маркетинг стратегия и дизайн на опаковките, уеб сайт и набелязване на възможности за популяризиране на продукта. Заявих и организирах и първите му представяния на международни изложения – Maison&Objet във Франция, Spiel 2018 в Германия и естествено най-голямото изложение за играчки в Нюрнберг в края на януари 2019 г.

На бял свят

И така в разгара на лятото корковите играчки с нашата марка бяха на пазара в България, като отзивите са отлични, а и продажбите не закъсняха. Поръчките от Европа също са обнадеждаващи. В момента асортиментът е едва от 6 вида комплекта играчки, като амбицията ми е през следващата година да са поне дузина. Вярвам, че с Corcodile даваме възможност на децата да опитат нещо ново, а на техните родители сигурността, че играта е безопасна и хигиенична."

Снимки: личен архив