Има и такава болест – "китка–лакът–рамо". Проявите й – като се започне от сухите напукани ръце и се стигне до болките в раменете, са познати на доста млади майки. Причините се крият в многото нови дейности около бебето и домакинството след неговото раждане.
Привикналите на работа в офиса по-трудно се справят с появилата се тежка физическа програма. Вместо папки и ръчна чанта майката по цял ден (почти), а често и през нощта носи все по-тежкото бебе. От една страна, това укрепва китките и ръцете, но и ги преуморява. "Тренировките”, които правят майчините ръце при кърменето, люлеенето, преобличането и носенето на бебето, са свързани предимно със свиване и много рядко с отпускане на пръстите.


Добре е да се съобразите с някои съвети, за да не се сдобиете с болестта "китка–лакът–рамо".

Не го носете постоянно на ръце!
Ако постоянно вдигате и носите бебето, това ще доведе до пренапрягане на мускулите, които сгъват ръката. С течение на времето се стига до възпаление на мускулите, разгъващи лакътя. На медицински език това се нарича епикондилит. В началото ще усетите болка само при вдигане на тежко, но по-късно дори писането или ръкостискането ще станат силно болезнени за вас. Това вече ще е най-късният период, за да предприемете нещо.


Кърменето също е свързано със сериозно натоварване. Най-добре е да не държите на ръце бебето, а да го подпрете с възглавница или да го кърмите, като лежите.
Много майки, докато действат в кухнята, в едната си ръка носят бебето, а с другата работят. Чрез това подлагат носещата ръка на огромно натоварване – тя не само издържа тежестта на детето, но и балансира. По-често оставяйте бебето в креватчето или в количката или го носете до вас в “раничка”. Така ще щадите ръцете си.

Всяка свободна минута – гимнастика на ръцете Във всяка сводобна минута можете да правите някои леки упражнения.

  • Отпуснете надолу ръцете, разперете пръстите с длани, също обърнати надолу.
  • Съберете дланите пред гърдите (като индийска танцьорка) и отблъсквайте китките на ръцете от тялото си.
  • В право положение докосвайте последователно с протегната ръка странично поставена маса, така че пръстите ви да сочат към гърба.
  • Намотайте плосък ластик и пъхнете в намотките събраните си длани до палците. Разпъвайте колкото е възможно. При това ръцете над лактите са прилепени до тялото, а под лактите – изпънати напред под прав ъгъл.
    Не бива да очаквате много бърз резултат от тази лечебна гимнастика. С времето обаче ще установите, че постоянството ви е възнаградено.
    Вечер мажете ръцете си с крем, за предпочитане по-мазен. Добре е след това да слагате памучни ръкавици за през нощта.
    Не забравяйте – с малко повече грижи и търпение ще можете да действате с ръцете си като... сторъката Шива. А те ще ви служат вярно още много години!