Текст: МИЛИЦА РУСАНОВА, ерготерапевт към Център за детско развитие „Малки чудеса” от 2018 година. Завършила е бакалавър ,,Медицинска рехабили тация и ерготерапия” към Медицински факултет, след което магистратура „Ерготе рапия за деца и възрастни с нарушения” във Факултет по науки за образованието и изкуствата, към Софийски университет.

Ерготерапевтите оценяват двигателното развитие на детето и бихте могли да посетите такъв терапевт още от 6-месечна възраст на бебето. Ролята му е, чрез игрови и терапевтични похвати, да подобри способностите на детето да се справя с ежедневните си дейности и изграждане на самостоятелност. Ерготерапията обръща внимание на моторното развитие на детето, организацията, планирането, координацията, баланса и пространствената ориентация.

Семейната среда има водеща роля за физическото, психическото и емоционалното израстване на децата, както и за придобиване на важни социални и житейски умения. Мечтата на всеки родител е децата да са самостоятелни, но често не си даваме сметка, че децата не се раждат сръчни и бързи, за да се справят перфектно с ежедневните изисквания, които не са малко, в забързания и шумен свят, в който живеем.

Твърде вероятно ще чуем „Искам сам/а” от едно двегодишно дете, при опит да му помогнем да си обуе обувките, след като сме го изчакали 5 минутки да се „справи самостоятелно”. Но с напредване на часовника, губим търпение и все пак, против волята на детето, обуваме обувките и казваме „Все още си малък/а”.

От друга страна има деца, които не са толкова настоятелни и не отказват подадената ръка, даже предпочитат или изискват някой да се намеси. Но без значение дали детето е по-настоятелно или не, доста са нещата, които трябва да владее, преди да започне да се самообслужва и е важно да помним, че винаги започваме от най-лесното за изпълнение и с времето го надграждаме.

ЗРИТЕЛНО-МОТОРНА КООРДИНАЦИЯ И ПРОСТРАНСТВЕНА ОРИЕНТАЦИЯ

На първо място – детето трябва да е наясно с тялото си, да има умения в зрително-моторната координация и пространствената ориентация, след което да развие умение за следване последователност от дейности и умения за баланс. Отстрани миенето на ръцете и зъбите може да изглежда твърде елементарно, но всъщност – не е. Има толкова много малки дейности и определена последователност в едно такова действие… И докато някои деца се справят самостоятелно със задачите си, други изискват подкрепа и търпение. Тогава излизаме на сцената именно ние, ерготерапевтите, и с игрови подходи правим страшното ежедневие по-приемливо за децата

ХРАНЕНЕ

Родителите често се чудят откъде да започнат, когато става въпрос за самообслужване и самостоятелност на детето. Обикновено най-добре се получава, когато се започне с храненето. Под „първи стъпки в самостоятелното хранене” не следва да мислим първо за храненето с лъжица, никак даже. Първоначално децата започват да се хранят с ръце, така усещат структурата и миризмата на храната, обогатяват сетивата си и научават, че всъщност могат да си уцелят устата и да се хранят сами. На малко по-късен етап се включва и лъжицата, но детето ще започне да се храни с нея, когато овладее по-добре зрително-моторната координация. В началото ще я използва като играчка и ще се цапа с храната, но, имайте търпение – така се придобива повече сетивна информация за околния свят.

Насърчавайте детето да си сервира и отсервира чинията и приборите само, това са първите стъпки в разбирането и изграждането на последо вателност от действията („вземам чинията и я нося на масата и обратно”).

БЪДЕТЕ ЧАСТ ОТ ОБЩНОСТТА НА 9 МЕСЕЦА ВЪВ VIBER

ОБУВАНЕ И ОБЛИЧАНЕ

Ами обувките? Започнете със събуването, обърнете внимание на избора на подходящи обувки. Те не трябва да стягат крачето, за да са по-удобни за събуване. След като овладее събуването, следва обуването. Ако детето не се справя с тази задача, нарисувайте му една мъничка усмивка на езичето на обувката и по една на лепенките – невероятно колко бързо се ориентират малките деца, когато знаят, че трябва да очакват на рисуваната усмивка да се появи! Ако малчуганите бъркат обувките на краката и постоянно слагат дясната обувка на лявото краче, разрежете стикерче на две и залепете по една част във всяка от обувките, така че детето да направи цялата картинка, подреждайки ги преди да ги обуе.

ТОАЛЕТНИТЕ НАВИЦИ

Те са едно от най-големите предизвикателства за децата, понякога се случва да се забравят в играта и се сещат, когато е твърде късно. В такива случаи може да опитате с картинки с поетапност на действията при използване на гърне и да ги залепите на стената, в стаята, където си играе детето, за да има визуална подкрепа, докато се занимава с играчките.

Същото нещо може да пробвате в случай, че детето не се справя с последователността при миене на ръцете или зъбите.

И ЕТО ЧЕ, ДВЕГОДИШНОТО ДЕТЕ ВЕЧЕ Е ПО-САМОСТОЯТЕЛНО!

Ако виждате, на малко по-късен етап, че детето не се справя с преобличането, трудно му е да борави с ципчета и копчета, може би трябва да обърнете отново внимание на зрително-моторната координация и тази между крайниците, пространствената ориентация, както и върху фината моторика. Играйте игри, които подобряват баланса и координацията, като игра на дама, преминаване по греда, прескачане на препятствия или пък навигиране, докато детето е със затворени очи. Рисуване върху вертикална повърхност, нанизване на мъниста или макарони и преобличане на кукли може да се окаже благоприятно за развитието на зрително-моторната координация, докато игри с пластилин и глина, рисуване с пръсти, рязане с ножица и „куклен театър” могат да подобрят фината моторика.

А как можем да използваме дейностите от бита, за да подобрим пространствената ориентация, фината моторика, последователността и координацията? Ами съвсем лесно! Слагаме щипки на прането и после ги махаме при събирането му, чистим пода с моп или бършем прах, мием зеленчуци и плодове или бъркам яйца, за да направим кекс. Така съчетаваме полезното с интересното – хем детето ще се забавлява, хем ще ви помага с домакинските задачи.

Ако имате притеснения относно само стоятелността на детето си, може да се обърнете за индивидуална консултация към Милица Русанова, както и да разгледа те повече подробности за новата група на Център за детско развитие „Малки чудеса“ – „Уча се да бъда самостоятелен“.