Срещаме ви с Милен Цонев, съосновател на “Дифърънт Фарм”, с над 10 години опит в индустрията за хранителни добавки. Като разработчик на формули, той има дълбок интерес към иновациите в тази област и се фокусира върху създаването на уникални и ефективни продукти, допринасящи за по-добро здраве и благосъстояние. Неговият дългогодишен опит и отдаденост на качеството го правят ключова фигура в развитието на продуктите на компанията. Няма да ви лъжем, това интервю е различно, много откровено и ще държи вниманието ви будно до последната дума. За нас разговорът беше удоволствие, сигурни сме, ще бъде и за вас.

Какво ви вдъхнови да се насочите към индустрията за хранителни добавки?
Интересът ни към индустрията за хранителни добавки беше вдъхновен от дълбокото желание да допринасяме за подобряване на здравето и благосъстоянието на хората. Винаги сме вярвали, че превенцията и подкрепата на здравословния начин на живот играят ключова роля в поддържането на добро здраве.

Вие споменавате, че основната ви цел е да промените статуквото в индустрията за хранителни добавки. Какво според вас е най-голямото предизвикателство, което трябва да бъде преодоляно в този сектор?
Предизвикателствата са много! На пазара масово се предлагат продукти с изключително ниско качество, голяма част от тях замърсени с тежки метали. Често това се прави и умишлено от производителите, тъй като такъв тип продукти могат и се предлагат на ниска цена. За съжаление, при голяма част от потребителите това е водещ фактор за покупка. Трябва да се повиши контрола, да се правят изследвания и в потребителя да се създаде увереност, че приема качествен продукт.

Разкажете ни повече за вашия процес на аналитично тестване? Какви са стъпките, които предприемате, за да гарантирате качеството на продуктите?
Ние тестваме всички суровини без патентованите. При тях качеството е гарантирано, тъй като дадена суровина преди да излезе на пазара е преминала години на тестване и изследване. Всички останали ги тестваме в трета независима лаборатория -извън пределите на нашата страна. Партнираме си с Janoshik Analytical. За всяка суровина залагаме най-висок стандарт за качество. Преди да стигнем до лабораторията, проучваме доставчиците внимателно. Предварително ги уведомяваме, че ще тестваме всяка една партида и ако има разминаване, ще върнем закупеното и ще искаме компенсация. Това изключително ги дисциплинира. След като получим даденото вещество, изпращаме т.нар мостра за „ сляп тест”. Лабораторията знае какво получава, но не и в каква концентрация. След извършен анализ разбираме следното:
1.    Има ли идентичност на продукта или ни е изпратен съвсем различен
2.    Ако суровината е тази, която сме поръчали, то разбираме и в каква концентрация е активното вещество.
3.    Има ли замърсявания с тежки метали

Защо решихте да използвате услугите на трета независима лаборатория за тестване на вашите продукти? 
Първоначално пуснахме допитване до една лаборатория в нашата страна. Искахме да тестваме определен продукт, който е на пазара от близо 40 години. Оказа се, че те не разполагат с аналитичен метод за изследване. Това беше в наш плюс, тъй като осъзнахме, че с чужда лаборатория по никакъв начин няма да ни обвинят в конфликт на интереси. Напротив, това ще доведе до по-голямо доверие в нашите клиенти.

Използвате HPLC (Високоефективна течна хроматография) като основен метод за тестване. Какви предимства предоставя този метод в сравнение с други техники?
Тъй като съществуват няколко вида техники, ще сравним  HPLC с един много използван, но остарял метод. Предполагам, че е много предпочитан, тъй като изкуствено завишава качеството на даден продукт, което е откровена лъжа.
1. Разделяне на сложни смеси
•    HPLC: Позволява разделяне на сложни смеси от вещества в отделни компоненти. Това е особено полезно при анализ на проби с множество съединения, които имат сходни абсорбционни характеристики и не могат да бъдат анализирани директно с UV.
•    UV: Спектрофотометрията не може да разделя смесите; тя измерва само общата абсорбция на пробата, което може да усложни анализа на смеси с няколко компонента.

2. Качество на количествения анализ
•    HPLC: Предоставя по-точен количествен анализ, тъй като всяко съединение може да бъде изолирано и измерено индивидуално, без смущения от други компоненти в пробата.
•    UV: Количественият анализ чрез UV спектрофотометрия може да бъде повлиян от присъствието на други вещества, които също абсорбират светлина на същата дължина на вълната, което може да доведе до грешки в измерването.

Как реагират клиентите и партньорите ви на подхода за стриктно тестване на продуктите? Има ли случаи, в които сте се сблъсквали със скептицизъм или неразбиране?
Партньорите ни са едновременно силно впечатлени и озадачени. Озадачени, тъй като тестването е много скъп процес и се отразява на цената на крайния продукт. В доста случаи - в това отношение, не сме конкурентни на пазара. Тук идва неразбирането от потребителя, защо нашият продукт е по-скъп от този на друга марка. Приоритет е да образоваме клиентите и да ги научим да различават качествения от този с ниско качество продукт. В самото начало звучеше абсурдно, но с времето виждаме промяна и как все повече ни търсят нови клиенти, които са чули от приятели и познати, че нашите продукти са качествени.

Какви са основните предимства, които потребителите получават, когато избират продуктите на „Дифърънт Фарм“ в сравнение с тези на конкуренцията?
Качество, което е гарантирано, но не само на думи, а подкрепено от лабораторни анализи. Правилно дозирани формули, тъй като често се наблюдава на пазара и друг парадокс – използване на дадена съставка в изключително минимални количества, което я прави неефективна, но пък това позволява да бъде вписана в етикета. Правилно комбиниране на различни екстракти и работещи формули.

Как виждате бъдещето на индустрията за хранителни добавки? Каква роля ще играе „Дифърънт Фарм“ в предефинирането на стандартите за качество?
Макар и бавно, индустрията се променя в положителен аспект. За това допринасят и клиентите, които стават все по-образовани по тази тема. Ние продължаваме нашия път. Ще прокламираме, че без лабораторни анализи е несериозно да се пускат на пазара продукти. Надяваме се да вдъхновим и други брандове, и да създадем нова екосистема. Цел е вече производителите да не се срамуват да казват, че тяхната марка е българско производство, а точно обратното.

Какво бихте посъветвали други предприемачи, които искат да създадат иновативни продукти в индустрия с установени стандарти?
Да не се страхуват! Да не следват установените рамки. Те могат да са тези, които ще тласнат човечеството към прогрес. Най-лошото е да следваш отъпкани пътеки. Да, лесно е, но и посредствено.

Какви са вашите планове за бъдещето…
От  нас може да очаквате много нови и иновативни формули. Имаме разработени почти в цялост около десет продукта и на чернова поне още толкова. В преговори сме с патентодържатели и доставчици. Нашите екстракти биват селектирани буквално от цял свят. Освен Европа, Азия, Северна Америка, вече достигнахме и до Африка. 

Има ли нещо, което ви изненада или промени вашето виждане за индустрията, след като започнахте този бизнес?
Много неща се промениха във виждането ни. Ще се повторя, но не очаквахме да е толкова занижен контрола. Преди да навлезем в индустрията бяхме любители на спортните добавки. В наши дни имаме страст главно към създаване на здравословни продукти. В един момент ще пуснем и спортна серия, но пак ще е по-различна от масовката.

Как успявате да поддържате мотивацията и иновациите в компанията, особено когато работите в сфера с толкова строги регулации и конкуренция?
Обратната връзка от доволни клиенти ни мотивира. Всеки ден получаваме обаждания с благодарност. Ние не се състезаваме с никого. Даже бихме се радвали да си партнираме с други брандове и да споделяме умения и опит. Уви, това на този етап не се случва.

Как оценявате успеха си досега? 
Ако си представим клиширано успеха, като стълба, която трябва да изкачим, то Дифърънт Фарм е едва на второто стъпало. Нашият основен критерий са доволните клиенти. Благодарни сме, че ни подкрепят и насърчават. Някои от тях се включват и с предложения за продукти, които да направим. С всяко стъпало нагоре, отговорността расте. Не можем да си позволим да разочароваме нито един човек, който ни е гласувал доверие.

Как бихте описали идеалния продукт на „Дифърънт Фарм“? 
Идеалният продукт е създаден само на хартия – все още. Той е свързан със забавяне на стареенето. Ще го пуснем първи в България. За момента изчакваме, тъй като Европейското законодателство оказва невиждан натиск върху индустрията с хранителните добавки.