Вашето бебе наскоро отпразнува своя първи рожден ден? Настъпва нов етап както в неговия живот, така и във вашия. От този момент започват и най-големите промени в развитието на детето ви. То вече разбира все по-вече неща, но му е много трудно да изразява своите мисли и желания с думи. А колко неща иска да каже! Помогнете му. За да направите това, трябва умишлено да се включите в развитието на речта на вашето дете. Колкото по-добре го разбирате, толкова по-малко то ще има причини за капризи и истерии. Нека видим как речта се развива в тази възраст.
Първи етап: първите думи
До година и шест месеца детето започва да се движи много активно в пространството. Натрупва опит и нови преживявания. Този опит непременно се отразява върху развитието на речта му.
Обикновено първите думи се появяват между 9 мес. и 1 год. и 6 мес. Най-често това са думи, с които се назовават най-близките хора: мама, тате, кака, бате, баба, дядо, чичо, леля. Това са думи, които най-често се състоят от две еднакви срички.
ПРИСЪЕДИНЕТЕ СЕ КЪМ КАНАЛА НА 9 МЕСЕЦА ВЪВ VIBER
Забелязва се, че някои деца „обичат" съществителните, обозначаващи предмети и хора, докато други предпочитат глаголи, свързани със социалното взаимодействие – „дай", „ела ", „искам" и т.н.
Първите думи имат широко общо значение. Това обаче изобщо не е класификацията, с която сме свикнали, например ние класифицираме като играчки куклите, мечетата, количките, топките. При детето на 1 година това не е така.То отделя един признак и по него обединява най-различни неща. Така например с думата „ам-ам" едногодишното дете назовава всички видове храна, както и съдовете, в които мама слага неговата храна.
„Ъ"?
В същия период децата много харесват да посочват с пръста си интересуващия го предмет, издавайки подобен звук – „ъ-ъ-ъ". Често родителите са раздразнени, мислят, че не е правилно децата да се държат по този начин. Но такъв жест е много важен за развитието на речта. Не го забранявайте и ако е необходимо, помогнете на детето да овладее жеста. И когато мама разбере този жест, ситуацията се променя. Така детето прави невероятно откритие: всичко наоколо има своето име, всеки обект! Така малкото натрупва пасивен речник (думи, които детето разбира, но не може да възпроизвежда).
Тактиката на вашите действия
Общувайте с детето си
Улавяйки неговия интерес и жест, дайте име на обектите, които ви заобикалят, коментирайте вашите действия. Не се колебайте да говорите на глас на улицата, в парка, в магазина, за да чуе названията на нещата от пясъчника, да научи цвета на тази красива количка или блузка. Опитайте се да свържете всяка дума с действие и с допир на предмета. То ще запомни много по-добре думата „дърво“, ако докосне с длан кората на дървото или думата „звънче“, ако го вземе в ръце и позвъни с него.
ПРОФ. ГЕОРГИ ПОПОВ ЗА ВИРУСИТЕ, СТРЕСА, ИМУНИТЕТА - СЪВЕТИ КАК ДА СЕ ОПАЗИМ
Опитайте се да „представите" на детето нова дума в различни комбинации с други думи и предмети.
Полезно е да се обсъждат не само различни предмети, но и картини с образа на тези предмети. Сравнете реалните вещи с картинките.
Първите обобщения
Постепенно детето установява връзка между подобни предмети и думи. Как се случва това? Научете го да действа с различните предмети, непременно съпровождайте този процес с обяснения. Например „книга“ – може да донесе книгата, за да я покаже на куклата, да я отвори, затвори, прелиства, да я сложи на стола и т.н.
В общуването си използвайте и ясни по ритъм и мелодичност детски стихчета, броилки, римушки, с които ще му помогнете да възприеме нещата лесно и приятно.
Втори етап: Първите фрази
Единичните думи за човечето са цял комплекс от различни идеи. По този начин думата „мама" се казва в различни ситуации с променлив тон и се придружава от различни жестове. Тя може да означава: „Аз искам мама", „Мамо, дай ми" или „Това е моята майка". И когато падне, и когато се радва, пак звучи думата „ма-ма“.
На около 1 год. и 8 мес. мъникът добре усвоява повелителните глаголни форми и множественото число, както и формите на съществителните имена (въпреки че този процес ще приключи след 3–4 години).
Момичетата образуват фраза малко по-рано, момчетата по-късно. В този период детето се нуждае от вашето внимание и отговор. Много важно е да покажете на детето, че го разбирате. Не се страхувайте от „грешни" бебешки думи, те някой ден ще се превърнат в „истински". Оценявайте опита на детето, дори и да не е много успешен. Това ще му даде доверие в собствените му способности.
Случва се, че дете на възраст от 1 до 2 год. не говори и изобщо не играе. В този случай първо опитайте да го научите да играе. На пръв поглед изглежда, че сюжетната игра няма нищо общо с развитието на речта. Всъщност това не е напълно вярно. За да назове някакви предмети, детето трябва да ги запомни. И не като абстрактни понятия, а като собствени преживявания. С помощта на действителни и прости действия детето в играта изучава света. Ако преди то не е забелязвало какво прави, сега то ще обръща специално внимание на действието. Покажете на детето как може да играе с тази или онази играчка.
Сръчни пръсти
Обучението на фините движения на пръстите оказва голямо влияние върху развитието на активна детска реч. Това явление отдавна е известно на психолозите и на логопедите. И те не се уморяват да повтарят колко важно е да се развиват фините двигателни умения. Използвайте разнообразни игри, в които вземат участие пръстите на ръцете. Можете да му покажете как да разкъса хартия на малки парченца, да мачка, да смачква до направата на малко топче; да развива и навива капачки на бутилки; да отваря и затваря кутии.
Както винаги, неизчерпаем ресурс в това отношение е обикновената кухня. Скрийте дребни играчки от Kinder Surprise в купа със сухи грах, боб или леща и след това го оставете да ги намери. Варивата нежно масажират малките пръсти и детето получава много приятни тактилни усещания. Опитайте сами!
Може да рисувате в тава, в която сте поставили тънък слой брашно или грис.
Можете да играете с клечки за уши, веднъж като ги изваждате от буркана, а след това да ги поставяте обратно в кутията.
Можете да играете и с цветни щипки, с които да закачате върху пластмасов буркан или празна ролка от тоалетна хартия и след това да ги откачате.
Детето не говори. Какво трябва да направя?
Добре е да бъдем предпазливи с модерното сега ранно обучение. Това важи и за възрастта от една до две години. Понякога родителите буквално започват да запознават детето си с геометрични фигури, букви, номера, като забравят за реалните, жизненоважни предмети и ситуации около детето. В края на краищата буквите и номерата са абстракция, която е възможна само в резултат на много опит, който на тази възраст детето няма, тъй като няма физиологична възможност за възприемане на абстракции на тази възраст.
Мозъкът му все още не е узрял за подобни действия. В резултат на такова ранно обучение развитието на речта на детето е затруднено. В този случай си струва да се отдалечите от многобройните кубчета и сложните интелектуални игри. Разходете се, играйте, нека комуникацията ви да е жива и емоционална. За него това е много по-важно от всички новообразувани техники за ранно интелектуално развитие.
Ако до две години вашето дете не започва да се опитва каже нещо, опитайте се да разберете дали то не се опитва да говори по друг начини – чрез жестове, интонации, „безсмислици". В този случай първите „реални" думи най-вероятно скоро ще се появят.
Ако детето не се опитва да установи контакт с външния свят, играе само една и съща игра, повтаряйки стереотипни движения, ако невинаги отговаря на името си, не гледа в очите, не реагира на неща, адресирани до него, не реагира незабавно, потърсете помощ от добър психолог.
Често тези деца се развиват със закъснение.
Успех за вас, имайте търпение!
ПРОЧЕТИ ОЩЕ
- Бебе чудо: Теди се ражда 660 грама след предходни загуби на майка ѝ
- Как емоционалното състояние на майката оказва влияние върху бебето преди раждането
- Бленувана бременност и спешно секцио по време на Covid-19
- Баща за трети път - писателят Захари Карабашлиев посрещна Ана
- Гладка като кадифе? Невинаги...
- Мъничко, но вече умно!