Милка Игнатова е майка, логопед, автор и издател на книги. По време на майчинството си решава да започне да издава свои авторски текстове и игри в стремеж да бъде полезна на всички останали майки и дечица. Тя смята поезията за неразделна част от живота ѝ. Пише стихове от дете и това да започне да пише книги е сбъдната мечта. През 2020 г. Милка издава първата си детска книга „Със стихове и игри сезоните научи“. След това продължава с тази своя страст и скоро на бял свят се ражда семейното издателство „Или-Мили“.

Училище за родители - Проговаряне и развитие на речевите умения при децата

Една от най-често срещаните трудности при родителите е, периода на проговаряне на детето. Много пъти се свързват с мен с думите: „Детето не иска да говори!“, „Детето не издава никакъв звук!“ и още от този тип притеснения. За съжаление все по-често се срещат деца, които проговарят късно. Но винаги има начин да подпомогнете процеса на проговаряне. Аз като родител и логопед ще споделя някои методи, които да използвате и се надявам да ви послужат добре. 

  • Издавайте животински звуци

Няма дете, което да не обича животните. Особено домашните, животни, чиито звуци често наподобяват говорни звукове и комбинации от тях. Кажете „Мууу!“ и играйте по този начин с детето. Книгите за домашни животни са много подходящи в този период. Разглеждайте и казвайте звуците. Повтаряйте ги често и нека детето ви погледне как ги изговаряте. Включете и движенията на животните и тогава ще стане голяма веселба. А така ще развивате освен говора и двигателните умения на детето си.

Е. Ципарова, логопед: За жалост, се наблюдава нарастваща тенденция - хранене на детето пред електронно устройство

  • Говорете и обяснявайте

За да проговори детето, трябва и вие да му говорите. Дори понякога просто да описвате ежедневни дейности като „слагам чинията на масата“ или „сваляме блузата“. Детето чува и възприема всичко. Когато натрупа много думи в запас, ще започне да ги използва.

  • Подкрепете думата с действие

Когато казвате нещо, детето може да чуе, но може и да не ви чуе. Затова включете движение, за да привлечете вниманието му. Например ако казвате „пия“ – покажете въображаемо как пиете и повторете няколко пъти думата и движението. Ако кажете „режа“, отново покажете. Също включете малки думи като „дрън“, „дзън“, „троп“ дори и някои измислени „леп-леп“ от лепя. В ранната възраст детето не е нужно да казва думите абсолютно правилно, а е важно да казва по негов си начин думи. И не забравяйте да показвате и с движение. 

  • Не давайте веднага исканото нещо от детето

Когато детето иска нещо, не му го давайте дори и да знаете какво е то. Почакайте го малко, може да се поядоса, но нищо. Когато вече са минали няколко минутки, вземете предмета, който иска детето, и го дръжте в ръце. Тогава на няколко пъти в различни изречения включете думата, а след това му дайте искания предмет. Например - детето иска вода и вие знаете, но първо се правите, че не разбирате и го предизвиквате да каже, след това вземате водата и казвате: „Аха, искаш вода! Водата е полезна. Водата е чиста. Водата се пие.“ и давате водата на детето. 

  • Оставете технологиите, вземете книгите

За да проговори детето е хубаво да му се чете, разказва, рецитира, каквото му допада на самото дете. Променяйте гласа си по тембър и височина, за да му е интересно. Ако трябва дори вземете играчки да разигравате героите от книгата. Ограничете технологиите на минимум, особено в ранната възраст. Ако детето има повече време с вас и книжките вместо пред телевизора или телефона със сигурност сте на прав път.

Времето пред екрана често е причина детето да проговори по-късно

enlightened Повече за автора:

Бакалавърската си степен по логопедия Милка Игнатова завършва в СУ „Св. Климент Охридски“, а магистърската степен по специалността придобива в НБУ в програмата „Езикова и речева патология“. Има допълнителна квалификация за практикуването с теста за Диагностика и превенция на езика 3-4. Практикувала е с деца от съвсем ранна възраст до училищна. Основно работата ѝ с децата е под игрови подход, съобразен спрямо възрастовата група.

В момента Милка е автор на повече от десет книги като най-търсените заглавия са:

  • „Аз говоря правилно!“ – поредица от четири книги подпомагащи езиково-говорните процеси на децата и други процеси като фина моторика, внимание, фонологичен гнозис.
  • „Звукови пирамиди“ – книга, която се стреми да стимулира правилния говор при децата.
  • „Илиним и коледното еленче“ – истинска магия за приятелството.
  • „Полезни навици за детето“ – книга, подпомагаща автоматизирането на навиците.
  • „Домашните животни“ – книжка, запознаваща децата с домашните животни и стимулираща говора чрез животинските звуци.

Освен книги, създават и полезни детски игри и занимания, както и работни листове, с които родителите вкъщи лесно може да стимулират и развиват много от важните за детското развитие процеси. 

"Лично аз мисля, че поезията и децата много си приличат. И двете могат да ни разсмеят и да ни разплакват, и двете дават живот, пъстрота и красота на света. Майчинството е главна част от живота и практиката ми, защото ме научи на много нови неща и на нови гледни точки. Децата са истинското вдъхновение, което може да ни помогне да създадем нещо прекрасно. Родителството не винаги е лесно, но със сигурност ни дава много. Може ние да учим детето си, но и всеки ден научаваме по нещо ново от него."