Текст: Александрина Георгиева - програмист по професия и майка на две деца. След като осъзнава негативното влияние на технологиите върху личността и взаимоотношенията ни, започва да насърчава здравословното им и безопасно използване, основавайки фондация Офлайн Кидс.
Темата за фоновия телевизор е болезнена, защото много често именно ние възрастните имаме нужда от нея. Ние родителите сме и тези, които имаме нужда от почивка и копнеем за повече епизоди на самостоятелно играещи деца.
Безопасно ли е захранването пред екран и как да го избегнем?
Възможно ли е обаче фоновата телевизия да има неблагоприятен ефект върху малките деца, дори те да не се заглеждат за дълго във включения екран? Отговорът е – да. Телевизорът на заден фон се отразява както на играта и процесът на учене на детето, така и забавя проговарянето. Както казах, темата е трудна, затова днес ще си говорим с научни изследвания, а от там нататък всеки може да вземе информирано решение.
ВЛИЯНИЕ ВЪРХУ РАННОТО РАЗВИТИЕ НА РЕЧТА
Изследвания показват, че разговорът има най-силен позитивен ефект на ранното развитие на речта. Колкото повече бебетата и малките деца са въвлечени в жива комуникация, толкова по-бързо се развива и подобрява тяхната реч.
Ефектът от двупосочните разговори е почти 6 пъти по-голям от ефекта от простото слушане на разговори на възрастни.
Когато има включен екран на заден фон обаче, нещата се променят. Едно изследване от 2021 г. (линкове към всички научни материали може да намерите в нашия сайт: https:// offlinekids.bg) показва, че екранното време на родителя и включеният телевизор се отразяват негативно на развитието на речта на малкото дете.
Друго изследване проследява именно как фоновата телевизия влияе върху взаимодействията между възрастните и подрастващите. Петдесет и едно деца на възраст между 12 и 36 месеца са наблюдавани за 1 час свободна игра в пространство, наподобяващо семейна стая. В първият половин час на заден фон е пуснат телевизор с програма, насочена към възрастни. През втората половина на време то телевизорът е изключен. Резултатите показват както количествен, така и качествен спад на взаимодействието родител-дете в присъствието на фонова телевизия. Изследвания показват, че рискът от забавяне на проговарянето расте пропорционално с растежа на времето, което децата прекарват пред екраните.
Пръчка в гората вместо таблет в ръката
Когато телевизорът е включен, семейството комуникира по-малко. Няма тишина, която да бъде запълнена, и вниманието ни е другаде. В общия случай родителите са по-бавни в отговорите към децата си. Не след дълго децата научават този модел и започват да постъпват по същия начин. Отдалечаваме един от друг, неосъзнато.
ВЛИЯНИЕ ВЪРХУ ИГРАТА НА ДЕТЕТО
По време на изследване петдесет деца между 12 и 36 месеца играят с различни играчки в продължение на 1 час. През първите 30 минути на заден фон е пуснат телевизор с предаване, предназначено за възрастни. През втората половина на времето, екранът е изключен. Децата поглеждали телевизора само за няколко секунди и по-рядко от веднъж в минута. Въпреки това специалистите наблюдават значителен спад в продължителността на игра с отделните играчки, както и фокусираното внимание по време на игра. Резултатите показват, че фоновата телевизия нарушава играта на по-малките деца, дори когато те не обръщат явно внимание на предаването. Бебетата не могат да правят няколко неща едновременно. Телевизорът на заден фон е разсейващ фактор и може да афектира умението на детето да учи, да се социализира и да играе.
Та, споделяме ви всичко и предлагаме да си направите експеримент. Ако детето се заиграва рядко и за малко или наблюдавате забавяне в проговарянето му и у дома често е пуснат телевизорът, може да го спрете и да видите какво ще се случи без него. В рамките на няколко дни наблюдавайте и си записвайте какво се променя (а след това се свържете с мен, за да ми споделите на alex.georgieva@ offlinekids.bg). Много родители споделят, че когато намалят или спрат изцяло екранното време на детето им, само в рамките на няколко дни започва да се заиграва по-дълго само, а след няколко седмици всички забелязват колко по-чисто говори (при по-малките деца).