Приятно ни е да ви запознаем с поредния добър пример за устойчиви практики в лицето на козметичния бизнес - там често подобни липсват, но тук историята е напълно различна, в дълбочина - лина, към настоящия момент - вдъхновяваща. ,,Добри дошли в ЗЕЛЕНАТА СТЪЛБА, казваме на Михаела и Йоана, две дами, които стоят зад бранда Mazillo. Тяхната мисия е да докажат, че българската козметика по нищо не отстъпва на чуждата, а напротив – дори я превъзхожда.

Михаела е завършила ,,Международен мениджмънт с френски език” в престижен университет във Великобритания. Опитът, който придобива след работа в няколко големи корпорации в Париж, ѝ дава добър поглед над тайните съставки зад един успешен бизнес.

Решава да се върна в България през 2019 година и да се опита да покаже на света културата, която имаме, и с която можем да се гордеем, чрез своята страст в лицето на козметиката. Първи стъпки към реализирането на тази цел започва да прави, докато работи все още в сферата на финансите. Тези усилия не се оказват напразни и така, през декември 2021 година, Mazillo излиза на пазара с 5 продукта, обединяващи рецептите от миналото с иновативна технология на растителни стволови клетки.

Мама Вася: Голямата промяна започва от малкия човек

Йоана, също както и Михаела, е родена и израснала във Варна, но преди около 10 години се поема към Великобритания, където завършва висшето си бизнес образование в университета в Бат. След това работи в различни компании в Лондон, една от които е най-голямата фирма за луксозна козметика в света. Именно този опит е нейният основен мотиватор за създаването на Mazillo.

Едно начало, две приятелки и две баби – говорят Михаела и Йоана

Приятелството ни се зароди още в най-ранно детство покрай семействата ни. Познаваме се откакто се помним и сме по-скоро сестри, отколкото приятелки. Израснали сме с нашите баби, от които идва и първоначалното вдъхновение за Mazillo. Те често ни водеха на разходка или пикник в гората, където винаги набираха билки и цветя, от които след това забъркваха различни мазила и отвари. Те постоянно експериментираха и непременно записваха прилежно в своя тефтер точните пропорции, които са използвали.

От бабите ни сме научили и философията, на която е базиран и подборът на съставките на Mazillo, а именно, че растения, които виреят заедно в природата, се комбинират перфектно едно с друго и дават най-добри резултати. Благодарение на тези ценни моменти се роди и нашата мечта – да споделим богатото си родно наследство и природа с останалия свят и да направим заявка, че българската козметика има своето място на световната сцена.

Фундаментални етични принципи 

Като бизнес, вдъхновен от традиционния начин на живот, ние се стремим да поддържаме нашите практики възможно най-уважителни към земята. По този начин можем да защитим ценните и ресурси за бъдещите поколения. Устойчивостта е в центъра на Mazillo, като сме обхванали няколко различни аспекта:

Местни суровини и доставчици: Работим в тясно сътрудничество с малки местни доставчици, като подбираме ръчно всяка съставка и на свой ред подкрепяме местната икономика. Целият ни процес – от снабдяването до опаковането на крайния продукт – се извършва от нас в нашия малък производствен цех, което намалява въглеродния ни отпечатък.

Опростена рутина: Нашите продукти са висококачествени, многофункционални и се вписват в лесна и ефективна рутина за грижа за кожата в 5 стъпки. С други думи, чрез “Mazillo” можете да държите на разстояние свръхконсумацията и отпадъците.

Cruelty-Free и Веган продукти: Вярваме, че грижата за кожата трябва да се създава, без да наранява животните. Ето защо всички продукти на “Mazillo” са одобрени от Leaping Bunny. Освен това използваме само растителни съставки и сме регистрирани с Vegan Society.

Рециклируеми опаковки: Всички наши контейнери са оригинално произведени от зелено стъкло, което осигурява лесното им рециклиране. Нашите стъклени пипети също могат да бъдат рециклирани. Що се отнася до нашата вторична опаковка, тя е направена от напълно рециклируем картон и биомастило. Използваме разтворими опаковъчни фъстъци и ръчно опаковаме всички наши поръчки в рециклируеми транспортни кутии. Също така, благодарствените ни картички са направени от хартия със семена - могат да се засадят и от тях ще пораснат красиви диви цветя.

Подкрепа

За съжаление, институциите в България не улесняват създаването и оперирането на малък бизнес. Благодарение на нарастващите действия от страна на Европейския съюз в последно време започват да се създават повече активности, насърчаващи зелените практики. Смятаме обаче, че все още до голяма степен фирмите в България трябва да покажат самоинициативност в тази посока. Ние много държим на пълната прозрачност към нашите клиенти и вярваме, че ,,устойчивостта” не е просто тренд, а мисия, която цели да ни насочи към по-здравословен и хармоничен начин на живот. Факт е, че индустрията за красота е един от най-големите замърсители и ние имаме отговорността да дадем своя принос и да променим товa.

 Изграждането на устойчив бизнес определено е предизвикателство

Вярваме, че преди фирмите да предприемат действия за компенсиране на въглеродните емисии, за които са отговорни, те имат отговорността да направят всичко възможно, за да ги намалят или да не ги произвеждат изобщо. Как? Чрез одитиране и оптимизиране на собствената си верига за доставки.

Да, много по-лесно - дори рентабилно от бизнес гледна точка, би било да нямаме собствено производство, да не използваме изцяло български съставки, а да купуваме суровините си на по-добри цени от големи производители, да заложим на пластмасови опаковки, да размиваме продуктите си с вода и други фълъри или да не отделяме време и ресурси за сертифициране на нашите продукти от независими организации.

За нас обаче това би обезсмислило напълно създаването на нова козметична марка. Определяме се като различен бранд на пазара, който не прави компромиси с качеството за сметка на крайния клиент.

Кръгова икономика - да, да, да

Разбира се, тя е неизменна част от устойчивите практики, които сме предприели. В Mazillo използваме изцяло натурални съставки, 90% от които са български. Работим с малки местни доставчици, които също споделят нашите етични норми и ценности и използват вторични продукти. Например, доматеното масло, което използваме в нашето олио за лице, се добива от остатъчен продукт на хранителната индустрия. По този начин се гарантира, че дадена суровина е използвана изцяло и не генерира никакви отпадъци. Други съставки, които използваме и се набавят на същия принцип, са масло от костилки на слива, кайсия, праскова, кайсиево брашно, масло от семена на малина и черна къпина.

Реалността такава, каквато е или пък точно обратното

Факт е, че все по-често се злоупотребява с темата за устойчивостта чрез необосновани твърдения по повод ,,био”, ,,веган”, ,,натуралност”.  “ А така нареченият    greenwashing заблуждава потребителите, че продуктите на дадена компания са екологични или имат по-голямо положително въздействие върху околната среда, отколкото в действителност.

Истината е, че има страшно много фактори, които влияят на това дали един продукт е устойчив. За да се изгради доверието на клиента, смятаме, че е от изключителна важност компаниите да бъдат прозрачни по повод тези практики и да образоват потребителите. Пример за един такъв бранд е BYBI Beauty.

За личния избор на всеки от нас

Що се отнася до устойчивостта, знаем, че работата никога не е свършена. Важното обаче е да се правят дори и малки крачки в тази посока. Разделното събиране на отпадъци и стремежът към намаляване/елиминиране на пластмасата и еднократните консумативи като мокри кърпи, прибори за хранене или торбички са част от нашето ежедневие.

Един прост навик - спирането на крана за вода, докато нанасяме продукти за коса в банята или си мием зъбите, също може да намаля загубата на вода и ресурси значително.

И не на последно място - ние се стремим винаги да залагаме на български продукти, като по този начин не само намаляваме въглеродния отпечатък, който идва с тях, но и подкрепяме  местните икономика и производство.

Нови върхове и визия за бъдещето

За нас устойчивостта не е тренд, който следваме моментно, а е неизменна част от нашия бизнес и бъдещото му развитие. В тази връзка - постоянно се стремим да надграждаме и следващата цел, която сме си поставили, е Mazillo да бъде ,,B Corp Certified”. За разлика от други сертификати за предприятия, B Corp е уникален с възможността си да измерва цялостното социално и екологично въздействие на дадена компания.