Текст: Симона Богданова, магистър кинезитерапевт, практикуващ в град София. Работи с пациенти с травми, дегенеративни заболявания на ставите, постурални нарушения, заболявания на периферна нервна система и болки в гърба. Има множество завършени курсове по специалността, както и курс по нутрициология. Интересите ù са свързани с акушерството, ортопедията и травматологията. Повече информация по темата можете да откриете в книгата на Симона Богданова ,,Движение по време на бременност. Наръчник за съвременната бременна жена“.

За контакт: bogdanova.physio@gmail.com; FB Simona Bogdanova- Physiotherapist; 0894 683 832

Обездвижването е несъвместимо с нормалното протичане на бременността и води до смущения в кръвообръщението на тъканите, влошава съпротивителните сили на бременната и предразполага към констипация и нарушено храносмилане. Редовната физическа активност играе основна роля за организма на бременната, защото е средство за профилактика на гестационен диабет, затлъстяване, хипертония и възможни усложнения по време на раждането. Има и още предимства свързани с подобряване на емоционалното и физическото състояние.

Ако не сте били особено активни досега, това не означава, че не може да започнете, но е добре първо да се консултирате със специалист и да започнете с внимателно увеличаване на натоварването.

ТРИ ГОДИНИ БОРБА ЗА ВТОРО ДЕТЕ И ЩАСТЛИВ ФИНАЛ

Бременната жена има нужда от по – големи количества кислород както за нея, така и за бебето. Намиращата се обаче в корема уголемена матка със съдържащия се в нея плод, особено в последните месеци, повдига диафрагмата, поради което бременната диша ребрено. Намалява се виталният капацитет на белите й дробове, а в същото време кръвообращението й трябва да бъде по-бързо, изтласкването на кръвта от сърцето повече, за да осигури кислород, хранителни и градивни вещества за бебето. Кръвообращението е затруднено и смутено поради това, че уголемената матка притиска кръвоносните съдове в корема и тези, които идват от долните крайници. Затова в последните месеци от бременността краката на бременната оттичат, а у някои жени, които са раждали няколко пъти се получават разширени вени. За доставянето на големи количества хранителни вещества храносмилателната система на бременната трябва да работи по-усилено. Но уголемената матка в корема притиска и измества храносмилателните органи и смущава храносмилателната и всмукателната им функция, което смущава преминаването на храната и изпразването на дебелото черво.

ЩАСТЛИВА МАМА НА 4 ДЕЦА

През последните месеци от бременността поради силно изпъкналия напред корем центърът на тежестта у бременната се измества, което прави походката й несигурна и може да провокира болки в кръста. Неслучайно се спирам на промените, които се случват в организма на жената. Имайте предвид, че протичането на бременността, раждането и следродилния период зависят твърде много от общото състояние на организма, както и от състоянието на маточната, коремната и тазовата мускулатура. Двигателната активност е прекрасен метод за общо въздействие върху целия организъм, за подпомагане на организма във физиологичните и механичните му затруднения и за трениране и засилване на мускулатурата, която е пряко ангажирана.

В следващите редове накратко ще опиша какви са ползите от упражненията по време на бременност:

  • - Превенция на плоскостъпие чрез подобряване на силата на мускулите, поддържащи сводовете.
  • - Подобряване на кръвообращението на долните крайници.
  • - Подобряване на общото лимфообращение.
  • - Превенция на оттоци и разширени вени.
  • - Благоприятно психоемоционално повлияване и подо- бряване на общия тонус.
  • - Подобряване на издръжливостта и силата на гръбната мускулатура. Мускулите на гърба са една от мускулните групи под най-голямо напрежение по време на 9-месечната бременност. Тяхната нестабилност може да доведе до болки в кръста и други нежелани последствия.
  • - Подобряване на тонуса на коремната мускулатура.
    - Подобряване на дихателната функция и усвояване
    на правилен тип дишане, нещо, което е много важно за нормалното раждане.
  • - Подобряване на подвижността на тазобедрените стави, също необходимо условие за по – лесно протича- не на нормалното раждане.
  • - Подобряване на тонуса и контрола на тазово – дънната мускулатура.
  • - Стимулиране на обмяната на веществата и контро- лиране на теглото на бременната.
  • - Профилактика на главоболие.
  • - Подобряване на храносмилането и профилактика на констипация.
  • - Поддържане на добра физическа форма, което ще по- могне за по-леко раждане и по-бързо възстановяване след раждането вкл. след секцио.

В кои случаи не трябва да пра- вите упражнения по време на бременност:

  • - Преждевременно пукнат околоплоден мехур.
  • - Преждевременно раждане.
  • - Кръвотечение
  • - Анамнеза за три и повече спонтанни аборта.

Относителни противопоказания за приложение на гимнастика за бременни:
Placenta praevia; Цервикална инсуфициенция; Сърдечно заболяване.

КАК НАВИЦИТЕ НА БЪДЕЩАТА МАЙКА СЕ ОТРАЗЯВАТ НА ДЕТЕТО

*Относителните противопоказания са таки- ва, при които гимнастиката е показана само след консултация със специалист кинезитерапевт и с разрешение и под наблюдението на лекуващия лекар. Важно е да потърсиш кинезитерапевт, който да ти направи функционално изследване и да ти изготви персонална програма, която да проследява и да контролира периодично.

Състояния, при които трябва да се консултирате с кинезитерапевт:

- Гестационен диабет.
- Хипертония.
- Болки във врата или кръста.  Болки в стъпалата.
- Изтръпване на ръцете.

Бременността протича в три периода (триместъра). Гимнастиката се съобразява със състоянието на жената според периода, в който тя се намира.

Първи триместър
(1–3 месеца)

През този триместър е важно да сте спокойни и да си почивате, разрешават се леки физически натоварвания. В дните, които съответстват на досегашната менструация, недейте да правите упражнения.

Втори триместър
(3–6 месеца)

Този период е най-благоприятният за изпълнение на гимнастиката, защото организмът е привикнал с наличието на плода, независимо от всички промени във функционалното състояние, които са налице. Не се страхувайте да правите упражнения и да се движите.

Трети триместър
(6–9 месеца)

Въпреки че, третият триместър е най-тежък за жената, защото дишането е затруднено, диафрагмата е повдигната, центърът на тежестта е изместен, тя трябва да остане физически активна, освен ако няма противопоказания за това.