Сълзи, страхове, тревоги и то… по време на най-щастливите моменти – преди и след появата на бебето. Но как е възможно? Бременната поема красиво и вълнуващо пътешествие към откритието и промяната. Това пътешествие обаче е напрегнато и изпълнено с много предизвикателства. Бъдещите майки са особено чувствителни и е препоръчително хората около тях да бъдат добре запознати с този факт, проявявайки разбиране, ако има сложни ситуации.

Всичко е различно
Раждането на бебето разкрива нов и очарователен свят, който може да се окаже и смущаващо непознат. Ето откъде може да се появят предродилната или следродилната депресия. Известно е, че през бременността жената е особено чувствителна. Ако тя е подготвена за предродилния и следродилния период, рискът да попадне в екстремни емоционални състояния ще е по-малък. Такъв риск заплашва най-вече бъдещата майка, която изживява бременността и раждането в страх и невежество.


За да се предотврати появата на предродилната и на следродилната депресия, не е достатъчно бременната само да е подготвена. Тя не живее в изолация, а в обкръжението и на близките си. Вниманието, съпричастността и толерантното отношение от тяхна страна имат важна роля, за да се преодолеят страхът, неувереността, безпокойството й. Това обаче вече го знаете – нищо, повтаряме го за всеки случай.

Питате ли се:

  • Ще се справя ли с този отговорен етап и ще мога ли да родя здраво бебе?
  • Как ще посрещнат колегите промяната в мен, ще ме възприемат ли?
  • Ще се отрази ли бременността на социалните ми контакти?
  • Какво ще е поведението на партньора ми? Ще бъда ли така желана от него, както преди? Ще се отрази ли бременността на сексуалния ни живот?

Вие сте важни и вашето щастие има значение…

Мили дами, изживейте тези неповторими месеци от вашия живот с особена гордост. Коментирайте с партньора промените, които са настъпили или които предстоят. Направете го съпричастен, специален. Не се затваряйте в себе си, активно общувайте с близки и приятели, продължете да посещавате вашия фризьор или козметик. Осигурете си меню с енергийна и витаминозна, но не калорична храна. Не робувайте на стари схващания и предразсъдъци.
Правете гимнастика. Не обръщайте гръб на сексуалния живот. Сега е моментът да изпробвате и алтернативни техники. Хормоналният бум, който настъпва през 9-те месеца, води до ендокринни смущения. Те са в основата на променливото настроение и изострената ви чувствителност. Вие имате нужда от ежедневни разходки и развлечения, от активни социални контакти. За да сте по-спокойна, задължително се запознайте с обезболяващите методи при раждането, с родилния процес, видовете дишане, масаж, релаксация... Подгответе се за адекватно поведение в родилната зала. Посрещнете щастлива първата глътка въздух, първия плач на вашето бебе. Сигурно след това ще има и сълзи на радост от докосването до малкото човече и… отново страх. Добрата подготовка и съдействието на партньора ще са Вашата сигурност.


След раждането настъпва отново хормонален дисбаланс, който също предизвиква промени в настроението и изостря чувствителността на родилката. За да не попадате отново в капана на потиснатостта, подновете социалните си контакти, поделете домашните задължения с близките, всеки ден се разхождайте и непременно си осигурете лично време.