В продължение на повече от сто години Монтесори методът се разпространява в около 117 държави и придобива особена популярност в наши дни. Това предполага, че този модел на въздействие е с доказани ползи, ефикасност и  потенциал, които да стимулират развитието на децата.

От 2001 г., Фондация Карин дом прилага педагогическата система на Мария Монтесори при деца със специални потребности. Успешният модел за обучение и възпитание е причина за създаването на „Монтесори къща“ през 2011г., в която към настоящия момент се обучават деца в невротипично развитие на възраст от 2 до 4-годишна възраст. Идеята е децата със специални потребности и децата в типично развитие да си взаимодействат, да играят и да учат заедно. Тази идея е свързана с концепциите на Мария Монтесори за подкрепа на децата в социален и емоционален аспект- практикуване на търпение и спокойствие, емпатия и обич, учтивост и искреност.


Монтесори класна стая в Монтесори къща в Карин дом

В центъра на своята педагогическа система Мария Монтесори поставя детето, като обръща особено внимание на това, че образованието трябва да започне от самото раждане. Монтесори методът дава знания за това, какво могат да направят възрастните, за да откликнат на потребностите на детето в различните етапи от неговото развитие. Детето само изгражда своята личност, като попива информация от света, който го заобикаля и ролята на възрастния е да организира средата, да я поддържа и променя, така че тя да е в подкрепа на детето във физически, когнитивен, емоционален и социален аспект. 

Умственото развитие на детето е свързано с движението и зависи от него и  за да може да функционира в средата, детето трябва да развива своите движения. При разглеждане на развитието на движението през първите шест години от живота на детето, при волевите движения се очертават два аспекта. Единият включва развитие на ходенето и балансирането, а вторият аспект е развитието на фини моторни движения - използването на ръцете. Затова в този период движенията не бива да се ограничават, а стимулират и в организираната среда, включително у дома е важно детето да има възможност да се движи и да извършва двигателни активности. При децата координираното движение се постига чрез огромно усилие. Човек ходи на двата си крака, а ръцете са му свободни да работят. По време на този чувствителен период детето търси възможности да усъвършенства баланса си, да постигне координираност (единност) между ума (идеята в ума) и тялото - тялото следва тази мисъл. Единствено чрез повторения в конкретния сензитивен период (2-4 години) се постига усъвършенстване на умението. Необходимо е възрастният да даде време и възможност да се повтарят активностите, колкото е нужно на детето. Разнообразието и степента на развитие на движенията при децата зависят от свободата, която им се дава, положения труд и практика.

Двигателното развитие на бебето започва в утробата

Основно и съществено качество на развитието на детето е концентрацията. Ученето трудно се осъществява без концентрация и внимание. Тя е в основата при изграждане на неговия характер и социално поведение. Ключов момент в ранна детска възраст е усвояване на  умение за концентрация и за тази цел на детето са нужни неща, върху които да се концентрира. Подготвената Монтесори среда предлага много стимули за развитие на това качество. Специално разработените от Мария Монтесори материали са привлекателни, прости по предназначение и стимулират активността на децата. В тях се съдържа контрол на грешката и това дава възможност детето да разбере дали е работило правилно с конкретен материал, без непрекъснато да очаква оценката на възрастния. Така то развива умения за самооценка и самостоятелност. За да се развива едно дете, то трябва да трупа сетивен опит, който след това преработва като полезна за него информация. Затова Мария Монтесори разработва специална система от материали, чрез които детето да може, хващайки, да учи или както тя самата казва, „обучителният  процес да върви от хващане към схващане (разбиране)“. Всеки Монтесори материал съдържа две цели - пряка и косвена. Пряката цел е конкретният навик или новото знание, което детето получава в резултат на упражнението, а косвената цел е онова, което се предполага, че детето ще постигне несъзнателно в упражнението (например пряката цел на „розовата кула“ е детето визуално да различава големината на обемите, а косвената цел- развитие на фината и грубата моторика, координация на движенията, концентрация на вниманието, зрителна памет, ориентация в пространството ). Така се полагат основите за по-нататъшното развитие на детето.


Розова кула-материал от зона „Сензорно развитие“

Подготвената Монтесори среда предоставя на децата широк избор от активности, създадени да посрещнат техните индивидуални потребности. Подкрепя същевременно и нуждата от свобода на детето. Децата могат да направят подходящ избор само ако имат свободата да се движат из организираното пространство и да намерят това, от което имат нужда, за да задоволят вътрешния си порив или т.н. самомотивация. Средата е предвидима, подканяща и улеснява плановете и изборите, които детето прави. Също така детето може да отдели толкова време на дадена активност и да извърши толкова повторения, колкото то реши- концепциите на Мария Монтесори за „Свобода на избора“ и „Радостта и удоволствието от ученето“.


Организирана, подкрепяща Монтесори среда във Фондация „Карин дом“

Монтесори обучението при деца с нарушения в развитието.

Целенасочен е интересът към Монтесори обучението, когато то има терапевтични ефекти и се прилага при деца с нарушения в развитието, разбира се, използвайки специализирани подходи и похвати в зависимост от вида и степента на нарушението. Емоционалното израстване и физическата координация спомагат за сензорните възприятие, за езиковото развитие, усвояване на математическите операции и творческите изяви на децата. 

Смесените възрастови групи са малък модел на реалния свят, за който децата се подготвят. Развиват чувството за част от група. По-малките деца придобиват знания и умения от по-големите деца, a по-големите деца се учат на търпение, разбиране и толерантност. Така участниците в детската общност придобиват социални умения и чувство за личностно благополучие чрез отговорността да решават сами възникналите проблеми и конфликти. 

Как играта помага за развитието на децата

Монтесори терапията е организирана така, че учи от простото към сложното, от конкретното към абстрактното и от частното към общото. Без да се нарушават принципите на класическата Монтесори педагогика, като метод за интервенция при прилагането на Монтесори методa се включват и някои от основните принципи за работа с деца със специални потребности: принцип за индивидуален подход при планиране на дейностите, който се основава на съобразяване със силните страни, способностите и потребностите на детето; принцип на комплексно въздействие на планираните дейности - за постигане на ефективност в работата, корекционният аспект е желателно да присъства в голяма част от организираните дейности; принцип на поетапност на планираните дейности; принцип на приемственост и системност на планираните дейности; принцип за екипност при изпълнение на съставената програма за обучение, възпитание и терапия; включване на семейството в терапевтичната дейност.

Ключови моменти при Монтесори терапията и организиране на подкрепяща среда са: създаване в околната среда на чувство за познатост; оформление на околната среда по един и същи начин и избягване на чести промени в нея; намаляване на стреса, объркването и несигурността; организацията да подпомага прехода от една дейност към друга; зрителна организация на средата - визуални разписания и обозначения; разделяне на задачите на малки стъпки при представянето им; слухова организация - внимателно регулиране на шумовете и звуците в организираното пространство и останалите помещения в сградата; използване на положителни насоки и указания, даване на възможност за избор; работа върху умения за генерализация/обобщаване - пренасяне на знанията и уменията в друга ситуация, обстановка, с други хора и с други материали.

9 игри за пълноценно детско развитие

Детството е фаза от развитието на детето, която Мария Монтесори определя като спокойна фаза, през която детето много иска да учи и иска да се чувства като част от група. Чувствителният период, който се проявява в тази фаза се характеризира с развитието на детския морал и възприемането на културата, която включва не само набор от социални конвенции и преживявания. Тя се свързва също така със сфери на ученето, като например естествените науки, история и география.


Ферма- материал от зона „Език и реч“

Автор: Светла Тодорова 

Светла Тодорова е специален педагог и логопед, магистър „Предучилищна и начална училищна педагогика“, докторант по специална педагогика към Шуменски Университет, Монтесори педагог и мениджър на  „Монтесори център“ към Фондация Карин дом.

За Фондация Карин дом 

Карин дом е гражданска организация, която подкрепя ранното детско развитие чрез предоставяне на социални и образователни услуги за деца със специални нужди и деца с типично развитие. Карин дом предоставя обучения на различни теми (включително и такива за прилагане на Монтесори метода) за специалисти и родители чрез своя Обучителен Център. Организацията е застъпник на правата на децата и необходимостта от ранна подкрепа, приобщаващо образование и социално включване. 

Карин дом се намира във Варна. През 2022г. организацията завърши строителството на новия си комплекс, който отговаря на най-съвременните стандарти за терапевтична работа и обучение на деца. Екипът на Карин дом предлага терапия и иновативни услуги в подкрепа на ранното детско развитие като годишно подкрепя над 440 деца на възраст от 0 до 9г. от цялата страна. 

Част от услугите, които Карин дом развива за деца са фокусирани в Монтесори център, който предлага обучение на деца с типично развитие (Монтесори къща) и терапия на деца със специални потребности (Монтесори групи). Заниманията на децата се провеждат в отлично организирана Монтесори среда с оригинални учебни материали и такива, изработени от екипа. Залите за игра и обучение са обзаведени с екологични материали, изцяло проектирани според нуждите на децата. Средата е функционална, уютна и в синхрон с детските възприятия. Възможностите за игра на навън са обособени в различни зони, които дават възможности за игра и учене в Монтесори класна стая на открито.