Издателство "Изток-Запад" представя ново съкровище, което идва да помага на мама и тати в отглеждането на малчо. Запознайте се с книгата „365 сензорни игри, съвети и упражнения за деца от 0 до 5 години“ с автор ерготерапевтът Илияна Хинова.
Вече в книжарниците: две чудесни книги за мама, татко и дете
В книгата „365 сензорни игри, съвети и упражнения за деца от 0 до 5 години“ авторката подбира някои от най-лесните и приложими идеи, проверени и доказани в ерготерапевтичната практика. Ако ежедневно отделяте по двайсетина минути за някоя от дейностите в книгата, ще осигурите на вашето дете правилна сензорна стимулация, която ще му помогне да опознава и изучава света по-лесно и по-бързо. Така ще положите основите на пълноценно двигателно развитие и добро езиково усъвършенстване на детето си. Тези дейности също ще допринесат за неговата емоционална регулация, координация и концентрация. Тази увлекателна и практическа книга е подходяща както за родители, така и за професионалисти в различни области: педагогика, ерготерапия, логопедия, психология и др. Предстои ви едно приятно пътешествие в света на хармоничното и пълноценно детско развитие!
Зад кориците ще откриете идеи от практиката на един ерготерапевт, с които да помогнете на детето си да напредва с лекота. Ето и някои от изброените там идеи за игри:
Ароматни сензорни торбички
Вземете малки неплътни торбички (например от органза или памук) или тънки чорапи. Напълнете ги с малко количество различни ароматни неща – билки, цветя. Можете да
използвате и парченце памук, поръсено с 1–2 капки ароматно масло. Не предлагайте повече от 2–3 аромата в една игра, за да избегнете сензорно свръхпретоварване. Можете нежно да погалите бебето по крачетата или ръчичките с ароматната торбичка, оставяйки миризмата бавно да се разнесе към носа му. Наблюдавайте внимателно, за да видите реакцията на детето. Говорете за всяка миризма, докато то я изследва. Например Ммм, тази ванилия мирише прекрасно.
Виктория Байрактарова - момичето, което само за година прочете 552 книги
Старайте се ароматите, които предлагате да се усещат, но да не са прекалено силни и натрапчиви. Избягвайте изкуствени аромати и парфюми, наблягайте на естествени миризми от цветя, билки и храни. (6+ месеца и около захранването; двете сетива са в много тясна връзка)
Сензорни истории
Децата са сетивни същества, които изучават заобикалящия ги свят именно чрез усещанията, които получават от своите сетива. Инвестирането на време и усилия в запълването на сензорните нужди на детето, е залог за неговото пълноценно развитие и израстване. Всяка приказка или история може да се превърне в сензорна, когато добавите външни стимули към нея. Когато четете, напръскайте няколко капки вода, щом в приказката вали. Имитирайте звуците на животните или галопирането на някое конче. Размахайте ветрило, ако духа вятър. Вдъхнете живот на историите, които четете и разказвате, с допълнителни сензорни стимули. (6-12 месеца)
Сензорна кутия със съкровища
Подобно на сензорната вана можете да направите и различни вариации на сензорна кутия за съкровища. В нея детето намира различни малки предмети. Можете да напълните кутията с различни по размер зърна – боб, ориз, царевица. Скрийте между тях дребни играчки, които детето трябва да открие, като рови в нея. (18+ месеца, ако вече е преодоляло навика да слага всичко в уста. Може и по-рано, но винаги под наблюдение!)
Дегустация на сляпо
След като детето навърши 2 години, може да изпробвате по-сложни игри, които стимулират неговите вкусови сетива. Вариантите и начинът, по които организирате играта, зависят от вашия креативен подход. За тази игра вземете подходящ шал, с който да закриете очите на детето, или го помолете просто да ги затвори.
Подгответе различни храни, които да му предложите да опита, докато е със затворени очи. Можете да изберете определена тема за дегустация като например плодове, зеленчуци, меки храни, сладко и солено и т.н. Предоставете на детето да опита подготвената храна и след това задавайте разнообразни въпроси: Вкусно ли е? Какво мислиш, че опита? Сладко ли е? Хрупкаво ли е? След това задължително свалете превръзката от лицето му и му покажете какво точно е опитало, за да изгради и визуална представа за храната. Така отлично можете да тренирате вкусовите рецептори на детето и да му предложите да опита храни, които иначе бурно отказва. По този начин ще разберете дали нехаресването на дадената храна е по-скоро поведенческо, или в действителност на детето му е неприятен даденият вкус. И все пак бъдете много внимателни, когато предлагате храни, които знаете, че има риск да не бъдат харесани.
Игри с щипки за простиране
Следващата игра е елементарна и забавна както за малките, така и за по-големите деца. Тя подобрява фината и грубата моторика. Подходяща е за развиване на пинсетен захват и координацията око – ръка. Вземете купчина щипки за простиране и опънете въже между два стола. Нека детето започне да защипва щипките върху въжето.
Разпръснете на пода множество различни меки цветни топчета или такива от хартия. Дайте на детето една щипка за пране. Насърчете го да събере всички топчета и да ги постави в кофичката, като използва само щипката. (2,5+ години)
Балансиране с препятствия
Създайте криволичеща пътека по пода, като нагънете тънко въже или залепите хартиено тиксо. Детето трябва да ходи, като следва завоите. За да увеличите предизвикателството, помолете го да сложи на главата си тежка торбичка или книга, с която да премине през трасето. Обяснете на детето, че трябва да стъпва само по въжето или хартиената лента от тиксо и да движи краката си, като стъпва крак пред крак. (3+ години)
Родителството - поезията, която пишем в сърцата на нашите деца
По мой сигнал!
Детето трябва да легне на пода по гръб. Започнете да докосвате различни части на тялото му, които то трябва да повдигне, след като усети допир с вас. Първо ги пипнете една по една – глава, лява ръка, ляв крак, десен крак, дясна ръка. После по две части едновременно, но от едната страна на тялото – лява ръка и ляв крак, дясна ръка и десен крак. Когато детето започне да се справя бързо с тази задача, можете да я усложните. Докосвайте противоположни части на тялото с двете ръце например лява ръка и десен крак. (3,5+ години)
Познай какво съм аз?
За тази игра ще имате нужда от малък кашон. Изрежете в него две дупки от двете срещуположни страни. Целта е да е удобно на детето да пъхне двете си ръце, но да не вижда какво има в кашона. След това сложете вътре различни играчки и предмети, познати за детето: плюшено мече, банан, чаша, кубчета и т.н. Детето започва да опипва и да познава какво е хванало. Може да му помогнете с насочващи въпроси –дали е малко или голямо; меко или твърдо; има ли остри ръбове и т.н. (4+ години)
Двигателното развитие на бебето започва в утробата
На лов за съкровища
При тази игра сензорните усещания ще идват от тежестта на съкровищата, които детето ще открива и събира в раница или камионче за дърпане. Скрийте различни предмети в апартамента си или на двора на къщата и насърчете детето да ги намери. Обяснете му какво точно търси, като, докато се придвижва от една точка до друга, носи раница или дърпа камионче. Помолете го да сложи откритите предмети вътре в тях. Можете да увеличите предизвикателството, като разширите периметъра на зоната за лов и добавите още вещи. Накарайте детето да бяга от един предмет до следващ, да следи колко време е необходимо, за да намери всички неща, или да се състезава с друг човек. (4+ години)
ПРОЧЕТИ ОЩЕ
- През 2024 г. се очертава много бебета да носят нестандартни имена
- Защо родители чакат помощи вече половин година
- Коледни пакети ще зарадват деца от община Кула
- Две нови книги за родители излязоха от печат
- Работилници и активности за деца на Семейния ни Фест
- Апел за помощ - едно преждевременно родено момиченце да оздравее