„Йога ме научи ме да обръщам повече внимание на себе си, защото е важно как се чувстваш по време на бременност, а и след това. Всичко започва отвътре-навън. Когато една жена се грижи за себе си, за своя вътрешен комфорт, хармония и мир е по-пълноценна и в отношенията си с другите, по-спокойна, по-уверена. И обратното – една стресирана жена, която не може да намери време да се погрижи за себе си и не се чувства спокойна и със самочувствие – трудно би поела отговорност и грижа за друг“, казва Светла Иванова – йога учител, певица, писателка. Разговаряме с нея за това как бременните, които са принудени да прекарват повече време в леглото, да намерят вътрешен баланс и спокойствие. Тя съветва да използват времето си пълноценно, така че да си спомнят за него после не с ужас и страх, а като нещо през което е трябвало да минат и което ги е направило по-силни.

ГЛАСУВАЙТЕ ЗА ''9 МЕСЕЦА''ЗА САЙТ НА ГОДИНАТА В КАТЕГОРИЯ - МЕДИЕН САЙТ

Здравейте, Светла! От години се занимавате с йога, издадохте DVD с упражнения, имате и програма – йога за бъдещи майки… Има ли упражнения, които биха били полезни за жени, които са с рискова бременност и се налага да прекарват по голямата част от времето си в леглото?

Според мен няма риск да се прави лека ставна гимнастика, дори от легнало положение. В нея тялото се раздвижва приятно, не се усеща така сковано, а някои упражнения могат да се модифицират, като например крайниците дори да се влачат леко по земята, или в леглото. Няма причина дамите да не раздвижват ежедневно  врата и раменете си, за да свалят напрежението от тях. Да слушат медитации и релаксации за бременни, за се погрижат за вътрешния си баланс и хармония, да премахнат страховете, както и да засилват връзката си с бебчетата. Правилното използване на положителни утвърждения също много би помогнало в такъв период, а и по принцип. 

Каква е правилната житейска настройка за тези жени?

Просто трябва да мислят положително, че всичко е за тяхно и на бебето добро, че всичко ще мине както трябва по време на раждането. Могат да използват това време, за да си доставят удоволствие по друг начин – да четат книги, да гледат филми, да посетят онлайн курс, да слушат музика и медитации, да пишат, плетат, рисуват, да общуват с приятели през зуум, или по телефона. Тоест да използват това време пълноценно, така че да си спомнят после за него не с ужас и страх, а като нещо през което е трябвало да минат и което им е дало възможност да се развиват и да станат по-силни. 

Препоръчайте техники за дишане и релаксация, които биха подействали благотворно на майката и бебето?

В youtube канала ми има за свободно слушане релаксация създадена точно за бременни, както и много други. Могат да правят няколко вида дишане като например „алтернативно“ (без насилие) и „бамари“ които често даваме в практиките. С тях ще постигнат успокоение, по-добра концентрация, ще се освободят от натрупания стрес и излишните емоции. Ще регулират дишането си. 

Има ли дихателни упражнения, които биха помогнали на жени склонни към високо кръвно и диабет през този специален период?

Да, т.н. психично дишане, както и двата вида, които изброих биха успокоило ума и съответнo намалили стреса, който е предпоставката за високо кръвно и диабет.

Препоръчайте хубава книга или филм за този период, всичко трябва носи радост и настроение, нали?

Просто нека всяка дама прави това, което й носи радост, спокойствие и наслада. Аз си спомням, че гледах сериала „Двама мъже и половина“ и други, които ме караха да се смея. 

Но как да препоръчам Моцарт например, ако някой не харесва класическа музика? Хубаво е да потърсят различни мелодии в 432 HZ, защото има доказателства, че тази музика е в хармония с природата и действа отпускащо.

Какъв беше вашият опит от периода на бременността ви с двете ви деца – как ви промени, на какво ви научи?

Научи ме да обръщам повече внимание на себе си, защото е важно как се чувстваш по време на бременност, а и след това, разбира се. Всичко започва отвътре-навън. Когато една жена се грижи за себе си, за своя вътрешен комфорт, хармония и мир е по-пълноценна и в отношенията си с другите, по-спокойна, по-уверена. И обратното – една стресирана жена, която не може да намери време да се погрижи за себе си и не се чувства спокойна и със самочувствие – трудно би поела отговорност и грижа за друг.

Как ви промени майчинството?

Промени ме така, че да осмисля истински ценните неща за мен и да освободя от живота ми онези дейности, хора и заетост, които не ми носят нищо и само ми отнемат от времето, което мога да прекарам заедно със семейството ми. Повече ценя времето си като цяло. По-усмихната съм. По-смислен е животът ми, ангажиментите ми, и изобщо целия свят. И разбира се, по-отговорна съм. 

Вярно ли е, че след своите мисли, чувства и постъпки майката влияе на детето си, докато то още е в утробата й и нейния духовен свят определя личността на бъдещия човек?

Най-новите изследвания показват, че по време на бременността в новото човешко същество се изграждат основите за неговото здраве, характер, та дори и творчески способности. И обратното – стресът се отразява негативно на интелигентността на формиращото се дете. Майката може да предаде нейните качества на бебето, а и такива каквито харесва в бащата или други хора, които я вдъхновяват. Това се случва чрез различни медитации, положителни утвърждения и визуализации. 

В новата ми „Вълшебна книга“ съм включила 18 медитации по 15 минути за различните качества препоръчани от Свами Шивананда за духовен напредък и развитие. Ако дамите нямат възможност да посещават йога практики и медитации – имат възможността да си я закупят от магазина в моя сайт и да си ги слушат редовно по време на бременността. Така ще направят нещо полезно и за себе си, и за бебчетата, които носят. Но все пак аз препоръчвам да посещават студио, ако имат възможност, или онлайн йога практики, защото те работят комплексно за тялото и ума. Дали при мен или друг инструктор – няма значение, но е важно той да е завършил специално обучение за работа с бъдещи майки, за да знае кои упражнения трябва да се избягват и кои за кой триместър са подходящи. 

Кои са основните правила или принципи, които всяка бъдеща майка е добре да следва в момента на раждането, независимо дали то е естествено или оперативно?

Да диша правилно. Има различни видове дишания, които могат да се научат и практикуват по време на контракции, по време на естествено и оперативно раждане. Но може да се случи и майките да ги забравят в това вълнуващо преживяване, затова – да следват интуицията си и естествената си природа, както и указанията на екипа лекари с тях, и да знаят, че най-доброто им предстои. 

Правите ли йога с децата си вкъщи?

Понякога играем игри с моите вълшебни карти за деца с упражнения. Имаме вкъщи хамак за въздушна йога и дъщеря ми си прави въздушна йога и разтягания на него. Аз също го използвам, но повече за почивка, докато слушам някоя нова медитация, когато напиша. Децата ми са първите ми читатели и в този смисъл и съветници и редактори на детските ми вълшебни книжки с приказки, упражнения и песнички за раздвижване.

С какво е полезна йога на малките?

Ползите от йога за деца не са по-различни от тези за възрастни. 

В моя проект тананикаща йога за деца, който преподавам и в детски градини включвам много песнички  за раздвижване и отпускане и приказки от Вълшебните ми книжки, защото чрез музиката и приказките много по-лесно се повлиява и поддържа интереса на децата. Чрез заниманията с йога децата се учат, че трябва да има баланс във всичко.

Текст: Драгомира Иванова