Текст: Ксения Семизорова - директор на Детска градина № 7 "Детелина", София, район "Триадица". Магистър по предучилищна педагогика и логопедия, магистър по история, завършила е "Мениджмънт и управление на детски градини и училища с европейско участие". Автор е на програми и учебни помагала, отличена е с множество награди, сред които Почетно отличие "Неофит Рилски" 2007 и др.

Развитието на говора на малкото дете е едно от най-важните постижения и е показател за психичното развитие на детето. Решаващ период в усвояването на езика са първите четири години от живота на детето, защото по това време се придобиват основните езикови и говорни познания. През тази фаза в говорното развитие могат да възникнат отклонения или симптоми, поради което за родителите е важно да ги забележат възможно по-рано, за да потърсят консултация или помощ от специалист.

За децата овладяването на говора е важна стъпка, защото той е най-същественото средство за комуникация между хората. Чрез него се изразяват мисли и чувства, изявяват се желания, преработват се преживявания, планират се действия и се обменя опит. Някой деца усвояват говора без усилия, при други се появяват забавяне или говорни неплавности, които изискват особено внимание от родителите, а понякога се нуждаят и от лечение.

През първите 3 месеца в резултат на емоционалната връзка и общуване между детето и майката и останалите хора от обкръжението му се появяват първите звукове, които преминават в „гукане“.

От 3-ия до 6-ия месец започват да се чува произнасяне на звукосъчетания, които съдържат съгласни – ма-ма, та-та, ба-ба и.т.н.

През 8-ия и 9-ия месец детето подражава и почва да разбира речта на обкръжението му. Опитва се да повтаря и да произнася техни думи.

От 9– 12-ия месец се забелязва произнасянето на първите осмислени думи – те са около 5 или 10.

От 1 год. и 6 мес. до 2 год. Детето разбира по-голяма част от това, което му говорят близките. То изразява желанието с една дума: например „вода“ означава „дай вода“ и.т.н.

През 3-ата година бързо се увеличава броят на думите, които употребява детето. Речникът му става по-богат.

Каква е ролята на родителя

Важно: е че детето подражава на родителите, то разбира тяхната реч, слуша ги и възприема техния говор. За това родителите не трябва да говорят на бебешки език, а на правилен книжовен език. Родителя не говори на диалектен език или да произнася думи, които не иска детето да не произнася.

Когато детето говори с жестове, например: - показва да му дадете мечето, вие не го подавате, а искате да го каже с думи.

Кои са причините за късното проговаряне

Проговарянето на детето е строго индивидуално но за нормално се счита между 8-ия месец и 3-годишна вазраст. Всяко дете живее в различна среда и има различна генетична даденост и свой темп на развитие. Напоследък децата проговарят все по-късно и родителите все повече се притесняват за това.

Кои са причините:

  • Ранно включване на екранно време

Много изследвания говорят за промяна в организацията на мозъка при деца, които прекарват около 2 часа дневно пред телевизор, компютър, таблет или телефон. Учените наблюдават растеж на бялото мозъчно вещество за сметка на сивото, което води до забавяне на двигателното, психичното и речевото развитие.

  • Късно захранване

Включването на храна с друга консистенция (различна от течната) е важно за проговарянето, тъй като се променя мускулатурата на лицето.

  • Продължителен прием на пасирана храна

Твърдите храни подпомагат овладяването на специфичните движения на езика и бузите, необходими за проговарянето.

  • Помощни мебели

Продължително лежане в шезлонг, кресло или количка намалява силата на коремната мускулатура.

  • Говорене на бебешки
  • Липса на четене

Редовното четене на книжки увеличава пасивния и активния речник, засилва концентрацията и вниманието и насърчава общуването.

  • Ранно включване на чужд език

 Забавя научаването на родния език.

  • Употреба на биберон залъгалка

Той ограничава възможността на езика да се движи и така неусетно забавя говорното развитие.

  • Нарушен баланс на тялото и нарушена моторика
  • Неглижиране през първата година

В рамките на първата година от живота си децата имат нужда не само от това да се погрижат за техните физиологични нужди, но и за нуждата им да научават повече за света около тях.

  • Наследственост и темперамент

 Могат да се превърнат в причина за закъснялото проговаряне.

  • Преждевременно раждане

 Около 2 години те се изравняват с връстниците си.

  • Ниско тегло при раждането

Също може да е причина , както и хронични инфекции.

  • Ако детето има проблеми със слуха

Слушането на вашия глас и родителска реч е най-добрият начин детето да се научи да говори. Четете на глас, пейте песни и задавайте отворени въпроси, за да подканите детето към разговор, играйте различни игри.

Говорете с детето си, когато вие сте спокойна, и то ще е спокойно. Четете книжки, може да е една и съща кратка приказка – с малко думи, но за детския мозък това е полезно колкото и да е скучно на вас.

Играйте и общувайте постоянно с него. Обичайте го истински. Всички ваши положителни действия показват грижата и любовта към детето.